"EMAS ADALAH PENYIMPAN NILAI KEKAYAAN YANG SEBENAR OLEH ITU REBUTLAH PELUANG YANG DITAWARKAN OLEH PERUNDING EMAS ANDA AKAN MERASAI KEUNTUNGANNYA"
-Haffiz Hamid 0123851772 (Master Dealer A0851)-

Wednesday, March 3, 2010

Ikan

Sambil menyelam sambil sedut sedut sedut air sirap. Tapi nanti kembung boroi lak. Jangan tamak dalam membuat keputusan masa sentiasa ada. Umpama tamak haloba yang tidak berkesudahan diri akan terperangkap dan xkenal erti kemanusiaan sikap binatang akan berleluasa. Kiraan mestilah tepat dan diteliti tapi apakan daya manusia tetap ada kelemahan.

Mesti diamati betul2 mengapa kita terperangkap seperti ini tapi kita tidak memahami apa itu perkongsian. Dirasai sama rata adalah jalan terbaik. Kita di didik supaya pembahagian harta adalah adil dan saksama. Harta itu hanyalah pinjaman dari Tuhan. Riak dan takbur akan merugikan kita umpama cermin itu menjadi medan penglihatan kepada kita yang jijik dan buruk dari segi nilai moral kita yang rendah. Keberkatan tidak lagi diambil berat malah duniawi lebih diutamakan. Penglihatan menjadi kabur bak wang kertas menjadi keutamaan di dalam dunia masa sekarang ini. Bermewah2 menjadi tauladan yang semakin hari memakan diri kita sendiri. Shark Loan with interest riba berleluasa dimamah ketamakan yang xkenal erti kekeyangan.

Kita mesti melindungi diri dari ketamakan umpama nafsu yang xpernah puas. Kegilaan yang meluap2 akan membinasakan kita kunci kesabaran akan membawa ke jalan yang benar. Kehebatan kita akan teruji walau mana setinggi langit akan jatuh jua umpama roller coster sedarlah wahai umat islam masa depan tidak menentu jaminan pun tidak tentu. Dihina dikeji akan menjadikan kita lebih baik. Memberi adalah lebih baik dari meminta2 beri masa kepada orang yang memerlukan pertolongan. Kerana hanya Tuhan yang lebih tahu. Oleh itu jangan salahkan ikan itu hanya kerana rupa kerana itu ciptaan Allah S.W.T.

2 comments:

♥S@R@♥ said...

wahh..dah semakin hebat penulisan u ;) (dah puji ni sok banje kfc..hehe)

Haffiz said...

Hehe Okies syg heheh